Saker att göra då du är sjukskriven

En sjukskrivning på grund av sjukdom eller utmattning gör att du får vara hemma. Det kan då bli lätt tråkigt och enformigt. Dock är det ju bra att verkligen se till att vila och låta bli att göra en massa saker. Är det utmattning eller utbrändhet det beror på så är det dags att du lär dig att slappna av och tar hand om dig själv.

Du behöver inte ”passa på”

Många som går hemma och är sjukskrivna, de tänker att de nu ska passa på att göra de där sakerna de inte hunnit med annars. Det är ju kanske så att i din tidigare vardag har jobbet stressat sönder dig så att du inte hunnit med vissa saker. Men är du hemma just för att du stressat runt, så kan du inte göra en massa saker bara för att det nu finns tid för det så att säga. Det du måste lära dig är att slappna av. Hur du gör det bäst, det vet bara du. Kanske du vill ligga i sängen och läsa böcker, eller hänga i soffan med serier. Kanske du vill testa e-sport, läs då denna dota-guide. Gör saker bara för att det är roligt, inte för att det är ett måste att passa på. Det är helt ok att slappna av och vila. Sedan finns det så klart måsten i form av att betala räkningar eller ha kontakt med Försäkringskassan eller läkaren. Men där kan du be om hjälp från en närstående med flera saker. Saker du ska låta bli att passa på att göra är saker som att städa ur förrådet, svara på massa mail, dammsuga hela huset med mera. Sådana saker är inte viktiga just nu. Det viktiga är att bli frisk!

Bra saker att göra då du är sjukskriven

Du kanske tänker att det är svårt att gå från att göra tusen saker till att göra inget. Och det är förvisso det. Det kan vara bra att skriva en lista över det du ”får” göra. Det kan då vara lättare att slappna av. Se det inte som en ”måste att göra lista”. Gör det du känner för, när du känner för det. Du måste inte bocka av listan.

Saker du kan ha på din lista:

  • Dricka te/kaffe och mysa under en filt
  • Ta ett varmt bad
  • Läs en bok
  • Se en serie
  • Gör en lista med låtar på spotify som gör dig glad
  • Ta en skogspromenad, stanna upp, lyssna på fåglarna, titta på träden.
  • Skriv dagbok
  • Måla i en mindfulnessbok eller målarbok
  • Lägg ett pussel.
  • Skriv ett brev till dig själv. Skriv bara fina och peppande saker.
  • Spela dataspel

Andra saker att göra

Det är viktig att även göra andra saker, så snart du orkar. Motion kan vara bra, då forskning visat att det är bra för dem som inte mår så bra. Du måste inte ta dig till ditt vanliga gym och köra på som innan, det viktiga är bara att du rör på dig. Det kan vara ett bra hjälpmedel för att bekämpa ångest och depression. Sedan är det även viktigt med social kontakt. Dock kan det vara jobbigt i början av en sjukskrivning. Om du tycker det är utmattande att träffa folk just nu så kanske du ändå kan bestämma träff med en god vän eller familjemedlem och komma överens i förväg om att ni bara ska umgås i en halvtimme eller annan valfri tidsperiod som känns lagom.

26 jun 2020